מהי הרטבת לילה?

מהי הרטבת לילה?הרטבת לילה (NE) היא הזרקה בלתי רצונית של שתן במהלך השינה. הגורמים עשויים לכלול סוכרת, דלקת בדרכי השתן, אבנים בדרכי השתן, הפרעות נוירולוגיות, הפרעות אנטומיות, סרטן הערמונית, הגדלת הערמונית, סרטן שלפוחית השתן, דום נשימה בשינה, ובמקרים נדירים ביותר חרדה או הפרעה רגשית העלולה לגרום להרטבת לילה בקרב מבוגרים.

אבחון הרטבת לילה

אחד הכלים השימושיים ביותר לרופאים לאבחון הבעיה היא איסוף מידע רב ככל הניתן אודות התסמינים והרגלי החיים הכלליים.

במהלך הייעוץ הרפואי, על המטופל לספק מידע ופרטים הקשורים להיסטוריה רפואית ומשפחתית, כמו גם דיווח לגבי שימוש בתרופות שונות. מידע זה יסייע לרופא למצוא אפשרויות טיפול בבעיה, ולשלול בעיות חמורות אחרות העלולות לגרום לתופעה, כתופעת לוואי.

מהלך האבחון כולל בדיקה גופנית; הערכה נוירולוגית; ובדיקת שתן הקובעת את תוכן השתן. בדיקות נוספות המיועדות לטיפול בבעיה כוללות הטלת שתן לתוך משפך מיוחד המודד את קצב הזרימה, כמות השתן והזמן הנדרש להטלת שתן. בנוסף, ניתן לבצע בדיקת אולטרסאונד הקובעת את נפח השתן שנותר בשלפוחית לאחר ההתרוקנות.

טיפול בהרטבת לילה

אנשים מבוגרים הסובלים מבעיה זו צריכים לקבל הפניה למומחה, כגון אורולוג או מומחה להפרעות שינה. אין צורך להיות נבוכים מהבעיה, שכן טיפול מקצועי מעניק אפשרויות לטיפול במצב עד לריפוי מוחלט. לטיפול זמני או קבוע בבעיה רבים בוחרים להשתמש בפתרונות ספיגה שונים כמו חיתולים למבוגרים למשל.

אפשרויות הטיפול כוללות:

אימון שלפוחית השתן

שיטה זו כרוכה בתרגילי מאמץ להגדלת קיבולת השלפוחית. האימונים כרוכים בשתיית כמויות נוזלים גדולות במהלך היום, והימנעות מריקון השלפוחית זמן רב ככל הניתן, עד שלוש שעות. באמצעות האימון, הכושר התפקודי של השלפוחית מוגבר.

האימון יעיל במיוחד לאנשים עם פעילות יתר של השלפוחית, מצב בו שרירי השלפוחית פועלים בתדירות גבוהה ושלא מרצון. גברים החווים תסמיני ערמונית מוגדלת, צריכים להתייעץ עם רופא לגבי אפשרויות טיפול התנהגותי, כולל אימון השלפוחית או תרגילי מתיחה לשלפוחית.

מערכת אזעקה

זהו מכשיר המעורר אדם מהשינה ברגע שמתחילה ההרטבה במיטה. המערכת מגיעה בגרסאות רבות, החל מרטטים ועד לאזעקות מושמעות והתקנים לאיתור הרטבה שיכולים להיות מחוברים לתחתונים או למצעים.

ברגע שאדם מתעורר מהשינה, הוא מסוגל לעצור את זרימת השתן, לסיים את ההרקה בשירותים ולשוב למיטה. בסופו של דבר, הגוף מותנה להתעוררויות עם הדחף להשתין, לפני ההרטבה. אפשרות טיפול זו אורכת מספר שבועות עד שהיא עובדת, והיא כרוכה במוטיבציה ומחויבות.

הגבלת צריכת הנוזלים – בשעות אחר הצהריים המאוחרות והערב, לפני השינה. צריכה מוגברת של נוזלים בשעות אלו מגבירה את הסיכוי להרטבת לילה. בנוסף, יש להפחית את כמות המשקאות המכילים קפאין ואלכוהול. יחד עם זאת, אין צורך להפחית את צריכת הנוזלים הכוללת, אלא רק לשנות את עיתוי צריכת המשקאות.

טיפולים תרופתיים – קיימות אפשרויות טיפול תרופתיות שונות לטיפול בהרטבת לילה. הן ניתנות לשימוש לבד או בשילוב עם חלק מהטיפולים ההתנהגותיים, שהוכחו כיעילים יותר. מחקרים רבים מראים כי בעוד שהטיפול התרופתי יעיל בתחילה להפחתת מספר הרטבות לילה, טיפול תרופתי יעיל רק כל עוד הוא נלקח. במילים אחרות, שיעורי ההישנות גבוהים לאחר שהטיפול נפסק, היות והטיפול הרפואי מטפל בתסמינים בלבד ולא במצב או בגורם הבסיסי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715428

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר